dec.23

Sneak preview ‘Het eerste succes’!

Maandagavond 23 december. Het weer is guur en het waait hard. Goede timing voor een avondje uit… Maar ik ben behaaglijk binnen voor de Lifestylecoaching Cliëntenavond. En ik heb er zin in! Een avond die in het teken staat van ontmoeten, herkenning, tips uitwisselen, cadeautjes en natuurlijk proosten op de eerste successen van het Lifestylecoachingprogramma.

Succes mag gevierd worden! (rechts Lifestylecoach Margriet)

Succes mag gevierd worden! (rechts Lifestylecoach Margriet)

Terwijl de eerste coachingscliënten binnenwaaien, staan de gezonde hapjes te springen om op gegeten te worden. Als alle gasten er zijn, hebben we het over wat de Lifestylecoaching nu al heeft opgeleverd na nog maar een paar sessies. Verdwenen maagklachten, gezonde succesrecepten voor het hele gezin, sneller herstel na nachtdiensten, zowaar trek in ontbijt en geen opgeblazen gevoel meer. Ook de komende uitdagingen bespreken we: verder experimenteren in de gezonde keuken, de oefeningen consequenter doen en nog meer nieuwe tips gaan toepassen. Ik straal van trots als ik mijn gemotiveerde cliënten zo hoor spreken!

Lifestylecoaching

dec.17

Kerstmenu lekker & gezond voor jou!

De kerstvakantie staat voor de deur! Het is ieder jaar best een uitdaging om een lekker menu samen te stellen. Zeker als je ook gezond wil eten. Daarom heb ik voor jou mijn favoriete recepten gecombineerd in dit heerlijke en eenvoudige kerstmenu!

Veel succes en laat je hieronder een reactie achter hoe het menu is bevallen?

Met energieke groet,
Margriet

Gezond_Lekker_Kerstmenu_voor_jou

P.S: Heb je mijn blog ‘Hoe overleef je de kerst? Dit is mijn recept!’ al gelezen? Klik hier voor de blog waarin ik met jou al mijn ‘kerstsurvivaltactieken’ deel.

 

Heb jij al een kerstmenu bedacht?

Heb jij al een kerstmenu bedacht?

Lekkere & gezonde recepten

dec.17

#4 Hoe overleef je de kerst? Dit is mijn recept!

Sinds ik vol overtuiging op de gezonde toer ben, zijn sociale eetgelegenheden best een uitdaging. Ik wil heel graag gezond leven, maar ik wil ook mee blijven draaien in het sociale circuit. In deze column vertel ik je hoe ik deze decembermaand succesvol door kom.

Een voorbereid mens telt voor twee. Daarom maak ik zelf en met mijn coachingsklanten vaak een basisplan voor moeilijke momenten. Om jouw ‘survivalplan’ te maken, moeten we eerst in kaart brengen waar je gevarenzone ligt. De kerstperiode kunnen we in drie fases opdelen. Vlak voor kerst (‘voorspelfase’), tijdens kerst (‘moment suprême fase’) en de dagen na kerst (‘kliekjesfase’). Ik vind de kerstdagen zelf het lastigste. Vandaag geef ik je per fase mijn beste survivaltechnieken!

Heb jij al het kerstmenu samengesteld? Bekijk ter inspiratie mijn gezonde kerstmenu!

Heb jij al het kerstmenu samengesteld? Bekijk ter inspiratie mijn gezonde kerstmenu!

Lifestylecoaching

dec.11

#3 Maak jij genoeg ovenuren?

Bedankt voor de reacties op mijn column ‘Drink je fit’! Op mijn website heb ik een aantal lezersvragen over water drinken beantwoord met aanvullende adviezen (klik hier voor de reacties & adviezen). De interactie bevalt me goed en bracht me op een nieuw idee om je te helpen met het onderwerp van vandaag!

“Wat eet jij vaak, Margriet”. Mensen in mijn omgeving verbazen zich er regelmatig over hoeveel keer ik op een dag eet. Vooral omdat ik wel slank ben. Dat is een combinatie die je misschien niet direct verwacht. Vandaag vertel ik je waarom ik, in deze donkere dagen, niet alleen in huis maar ook van binnen mijn ‘oven’ goed opstook. Want dat is wat je doet als je regelmatig eet en dat helpt je om blijvend gewicht te verliezen. We zoomen nu even in op je stofwisselingsproces.

Lifestylecoaching

dec.08

Recept Spelt Pizza

Hou jij ook zo van pizza? Ik wel! Ik heb een gezonde variant gemaakt, waar je je niet schuldig over hoeft te voelen en wel van mag genieten!

Vers uit de oven!

Vers uit de oven!

Ingrediënten (4 personen, 2 grote pizza’s)
  • 300 gram volkoren speltmeel
  • 1 pakje bakpoeder of (maïzena, natriumbicarbonaat, wijnsteenzuur)
  • 1 ei
  • 100 ml lauw water
  • Italiaanse kruiden/knoflookpoeder/chilipoeder/paprikapoeder
  • 1 groot blikje tomatenpuree (zonder toegevoegd zout)
  • 2 e.l. olijfolie
  • Groente (biologisch): Ui (2x), paprika, tomaat, aubergine, champignons, etc
  • Beetje (biologische) geitenkaas
  • Eventueel pesto en verse basilicum blaadjes.

Bereiding

Meng het meel en bakpoeder. Voeg het ei, olijfolie, water en alvast wat kruiden toe. Mix met het deeg met deeghakken en kneed het dan zelf verder tot een bol. Laat het 15 min op een warme plek staan met natte theedoek erop. Zet de oven aan op 180-200 graden. Snij alle groenten. Maak van het deeg twee bollen en rol met deegroller uit tot een pizza. Smeer de pizza in met de tomatenpuree/pesto en strooi er wat kruiden over. Beleg royaal met alle soorten groenten. Strooi de overige kruiden erover en rasp er een klein beetje geitenkaas overheen. Zet de pizza in de oven en bak er in 25-30 minuten een heerlijke en krokante pizza van. Versier de pizza met basilicumblaadjes.

Eet smakelijk en gezond!

Met energieke groet, Margriet

 

PS: Voordeel van deze pizza?

Deze pizza geeft geleidelijker energie af (door het speltmeel), waardoor je geen suikerpiek en -dal ervaart. Je hebt dus langdurig energie en bent daardoor ook langer verzadigd. Als je de bakpoeder vervangt, is het ook een pizza zonder E-stoffen. Je lichaam is daardoor geen energie kwijt om deze stoffen proberen af te voeren.

Lekkere & gezonde recepten

dec.03

#2 Eerste versnelling ‘Drink je fit’

Vandaag is het tijd voor je eerste kleine stap naar een fitter, slanker en gezonder leven.

Wat is het eerste dat jij doet als je wakker wordt? Vroeger sprong ik eerst onder de douche, snel aankleden en dan had ik nog net tijd om een ontbijtkoek mee te graaien voor in de bus. Dat is nu wel anders. Zodra ik opsta start mijn eerste ritueel, namelijk lauw water drinken. Het is een kleine maar belangrijke stap om je snel fijner te gaan voelen. Die eerste glazen geven je meer energie, zorgen ervoor dat je lichaam van binnen optimaal zijn werk kan doen, wekken je eetlust op en ondersteunen (blijvend) gewichtsverlies. Dat gaat namelijk als volgt.

Lifestylecoaching

dec.01

Recept Puur Pepernoot

Pepernoten zijn heerlijk! Toen ik zonder geraffineerde suiker ging eten dacht ik, “dat was dat, geen pepernoten meer voor mij”. Maar ik ontdekte een pure variant, die ook heel lekker is. Zeker vers uit de oven! Met dit recept heb je genoeg voor twee bakplaten vol aan verse pepernoten. Die je met een goed gevoel kan uitdelen. Mijn nichtje van drie had ze sneller op dan gewone pepernoten!

 
Aangezien er geen stoffen inzitten die de pepernoot onnatuurlijk lang knapperig houden, worden ze na een dag wat zachter. Mijn tip: verwarm de oven even voor en bak er een aantal nog even extra af voordat je ze serveert (6 min). En ze zijn weer heerlijk krokant.

 
Succes en geniet!

 
Ingrediënten: (Het meeste is te koop bij natuurdrogist, biologische supermarkt & speciaalzaak)

  • Volkoren Speltmeel 200 gr
  • Amandelmeel 100 gr
  • Bakpoeder (bij voorkeur wijnsteen) 1 theelepel
  • Kokosolie 150 gr
  • Kokosbloesemsuiker 110 gr
  • Speculaaskruiden 14 gr
  • Vanille-extract 1 theelepel
  • Snufje zout (liefst Himalaya zout)
  • Amandelmelk (zonder toegevoegde suiker) 75 ml

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 160 graden
  2. Doe de droge ingrediënten in een kom en meng het goed door elkaar (speltmeel, bakpoeder, kokosbloesemsuiker, speculaaskruiden & zout)
  3. Kneed in een andere kom de overige ingrediënten stevig door elkaar (gesmolten kokosolie, vanille extract en amandelmelk)
  4. Doe de natte ingrediënten bij de droge ingrediënten en kneed het goed door elkaar. Het is nu een lekker plakkerig deeg, dat hoort.
  5. Pak steeds een klein plukje deeg. Maak er een soort van bolletje van en druk hem met je vingers een beetje uit op de bakplaat met bakpapier. Dan krijg je de pepernoot vorm.
  6. Zet ze 20 min in de oven boven het midden. Al snel ruikt het hele huis naar Sinterklaas!

 

Klaar voor de oven!

Klaar voor de oven!

Lekkere & gezonde recepten