okt.21

#10 Verliefd op vulling

Zoals ik vorige week al schreef, grijpen we als we ons niet fijn voelen, snel naar lekker eten. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom we voedsel tot ons nemen. We eten ook voor de gezelligheid, uit verveling, om onszelf of juist anderen te trakteren en ga zo maar door. Dat wat we binnenkrijgen dient vaak meer om ons te vullen in plaats van ons lichaam echt te voeden. Deze week ga ik in op misschien wel mijn grootste stap naar gezonder leven: van vullingverliefdheid naar liefde voor voeding.

Twee, drie of vier simpele boterhammen. Twee met kaas, een andere met salami en eentje met hagelslag als toetje. Later op de dag een groot bord pasta met hier en daar een stukje paprika, ui en tomaat. Dat stond vroeger bijna dagelijks op mijn menu. Lekker, snel en niet onbelangrijk: het vulde me. Voor even. Waar ik niet bij stilstond was of ik op deze manier  de juiste (en voldoende?) voedingsstoffen binnenkreeg. Als je door de gangen van de supermarkt loopt en naar de aangeboden waren kijkt, dan bestaan acht van de tien producten stiekem meer uit vulling dan echte voeding. Denk aan koekjes en toetjes, maar ook bijvoorbeeld witte rijst. Tot overmaat van ramp wordt al dat lekkers zo verleidelijk mogelijk verpakt. Je moet dan stevig in je schoenen staan om niet ogenblikkelijk verliefd te worden op deze tijdelijke vullers. Goede voeding bevat daarentegen veel meer voedingsstoffen en geeft je veel langer een verzadigd gevoel. Groenten zijn een prachtig voorbeeld van echte voeding, met hun vitamines en mineralen. Deze microstofjes maken op celniveau in ons lichaam veel belangrijke processen mogelijk. Zoals het aanmaken van nieuwe cellen en, ook niet onbelangrijk: ze zijn in staat beschadigde cellen te herstellen. Op die manier houden we ons geliefde lichaam gezond en vitaal. Natuurlijk weten we wel dat we onszelf veel meer gezonde voeding zouden moeten gunnen. Maar hoe kun je je vullingverliefdheid omzetten naar een blijvende liefde voor echt voedsel? Als lifestylecoach adviseer ik je om het geleidelijk aan te pakken. Dan groeit er langzaam maar zeker een verslaving voor goede voeding. Vergelijk het maar met de eerste keer dat je rookte. Als je toen het hele pakje had moeten oproken, was de kans klein geweest dat je nu aan nicotine verslaafd was. Andersom werkt het ook. Zorg dat je stapje voor stapje aan gezonde voedsel went en voordat je het weet, voel je vlinders in je buik voor vers gekookte broccoli! Begin bijvoorbeeld door één broodmaaltijd te vervangen door een groentegerecht zoals een omelet met roerbakgroente. Je zal merken dat het blijvend goed voelt! Benieuwd naar mijn gezonde Valentijntip? Lees dan de PS.

 

Met energieke groet,

Margriet

 

P.S: Verras jezelf met Valentijn voor de deur en geef je via deze link vandaag nog op voor de gratis Lifestylecoaching voorlichtingsavond. Dan ben je weer een stap dichterbij om je lichaam te geven waar het echt van houdt.

Lifestylecoaching
Deel dit bericht:
  • facebook
  • twitter
  • gplus