okt.21

#11 Slapen goed voor je lijf

Ik weet nog dat ik het als kind heel gek vond dat mensen moesten slapen. Iedere dag zo’n acht uur alleen maar een beetje liggen niksen, leek mij in een dag met maar 24 uur veel te veel. Ik realiseerde me nog niet dat je lichaam in slaapstand van binnen wel degelijk actief is. In deze column gaan we het hebben over waarom slaap zo belangrijk is voor ons lichaam. Een goede nachtrust  heeft namelijk veel invloed op de kwaliteit van je leven. Het beïnvloedt je energie overdag en je gewicht. Sommige mensen gaan ongemerkt vanuit bijvoorbeeld hun vermoeidheid meer eten.

Waarom we slapen is niet in een zin uit te leggen. De wetenschap is er ook nog niet helemaal uit wat alle functies precies zijn. Wel weten we dat het lichaam in fysieke rust letterlijk ontspant, herstelt en reinigt. Het lichaam reinigt zichzelf eigenlijk aan de lopende band door afvalstoffen los te laten. Dat zijn stofjes die vrijkomen tijdens het werk dat onze organen voor ons doen. Dan zijn ze weer zo schoon mogelijk voor de volgende klus. Nog niet zo lang geleden is er onderzoek gedaan naar de afvalstoffen die vrijkomen in onze hersenen. Uit dit onderzoek (Universiteit van Rochester) bleek dat het brein zichzelf makkelijker reinigt in de nacht, omdat er onder andere dan meer ruimte tussen de hersencellen komt. Meer ruimte betekent dat de afvalstoffen makkelijker hun weg naar buiten kunnen vinden (google ‘Brein lijkt zichzelf te reinigen’). Maar er zijn meer organen actief in de nacht. Want het kan juist in die rustmomenten goed van binnen aan de slag, zodat je je de volgende dag weer fit voelt. Neem bijvoorbeeld de lever. Die werkt  van nature het hardste tussen 1 en 3 uur ’s nachts. De lever heeft veel functies, waaronder gifstoffen die we binnenkrijgen (denk aan uitlaatgassen, nicotine & alcohol) zo onschadelijk mogelijk proberen te maken. Vroeger een bijtaak, maar inmiddels heeft onze lever daar een behoorlijk klus aan met alles wat we inademen, eten en drinken. Genoeg  redenen om ervoor te zorgen dat onze organen gedurende nacht zo goed mogelijk de kans krijgen om hun werk te doen. En daar is een goede nachtrust voor nodig.

Word jij uitgerust wakker of zou je het liefste veel langer op één oor willen blijven liggen? Een lichaam dat uit balans is in gezondheid, energie of overgewicht, slaapt vaak minder goed. Tijdens de coaching zoem ik daarom naast de leefgewoontes ook in op de slaapgewoontes. Zo kan iemand vaak zijn nachtrust verbeteren door kleine praktische stappen te zetten. Een goede nacht begint met vlot inslapen. Lees mijn P.S. om jouw inslaaprecept te verbeteren.

Met energieke groet,

Margriet

PS: Wil je beter kunnen inslapen? Zorg dat je voordat je gaat slapen, niet meer teveel in het licht zit. Zet lampen al eerder op een lager pitje. Dan maakt je lichaam sneller het slaaphormoon ‘melatonine’ aan. Slaap lekker!

Lifestylecoaching
Deel dit bericht:
  • facebook
  • twitter
  • gplus