jul.16

# 9 Waarom we eten als we ongelukkig zijn

Herken je dit? Je voelt je naar en vermoeid. Het was weer een pittige dag. Voordat je het weet, grijpt je hand naar een zak of een reep. Die zo snel als een simpele goocheltruc verdwijnt. Vroeger had ik ook zo mijn snelle ‘gelukgevers’. Maar na afloop voelde ik me dan vaak schuldig. Die hele trommel dat was toch nergens voor nodig… In deze column leg ik je uit waarom het zo gemakkelijk is om telkens in deze zoetzure valkuil te stappen en hoe je de eerste stap kunt zetten om dit te voorkomen.

In ons lichaam spelen zich allerlei chemische processen af die ons gedrag beïnvloeden. Daar zijn we ons vaak niet van bewust, maar ze hebben wel degelijk effect. Je hebt vast wel al eens van het gelukshormoon ‘endorfine’ gehoord. Dit hormoon is het natuurlijke broertje van morfine (de pijnstiller). Endorfine wordt op bepaalde momenten in de hersenen aangemaakt en dan verspreid door ons lichaam. Dit geeft je onder andere een ‘geluksgevoel’. Als mens vinden we veel ongezonde tussendoortjes zó lekker, dat ons brein endorfine afgeeft terwijl we het eten. Voor eventjes voel je je dus gelukkig en dat onthoud je. Het ligt daarom op de loer dat je vaker voor deze snelle snacks zult kiezen. Zeker op momenten wanneer je je minder goed voelt. Verder zijn wij mensen geprogrammeerd om plezier te zoeken en pijn te vermijden. Als je nú de kans hebt om je gelukkig te voelen of te voorkomen dat je pijn gedaan wordt, dan zul daar vrijwel altijd voor kiezen. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Het komt zelfs voort uit een overlevingstactiek. Jammer genoeg heeft deze strategie ook een belangrijk nadeel. We zijn helaas geneigd om óók voor de korte termijn oplossing te gaan, zelfs als dat op de lange duur meer pijn zal veroorzaken. Zo geeft het eten van ongezonde dingen je snel een geluksgevoel. Voor even vergeet je wat je dwars zat. Dat je jezelf hiermee later niet een plezier doet, lijkt op dat ogenblik niet mee te tellen.

Veel van mijn cliënten lopen hier tegenaan. Er is namelijk altijd wel een goede reden om jezelf iets ‘lekkers’ te gunnen. Tijdens de coaching ontdekken ze wat voor hun werkt tijdens dat soort uitdagingen. Zo helpt het voor sommigen al goed om je bewust te zijn van de zwakke momenten. Anderen zorgen er voor dat ze op een andere manier het gelukshormoon aanzetten. Zoals een pittige wandeling te gaan maken of je favoriete muziek te gaan luisteren. De eerste stap om met deze lastige momenten om te gaan vind je in mijn PS.

Met energieke groet,

Margriet

P.S: Wil je ook jouw zwakke momenten de baas worden? Klik dan hier en download jouw persoonlijke stappenplan om je snaaimomenten tot het verleden te laten behoren!

Lifestylecoaching
Deel dit bericht:
  • facebook
  • twitter
  • gplus